VANLIGA FRÅGOR
Här listar vi de vanligaste frågorna vi får. Klicka på frågan för att visa svaret.
Nytt biljettsystem
Biljetter, kunddata och framtida evenemang flyttades över till det nya biljettsystemet 30 maj 2022. Du som tidigare köpt biljetter hos oss kan se alla dina biljetter när du skapar ett konto på vår biljettsida.
Alla presentkort som är köpta i det gamla biljettsystemet gäller även i vårt nya biljettsystem.
Ja, du behöver skapa ett nytt konto i det nya biljettsystemet TIX. Om du sedan tidigare har köpt biljetter som du vill få åtkomst till är det viktigt att du använder samma e-postadress som du bokat biljetterna med, när du skapar ditt konto.
Om du vid skapandet av ditt konto använder en ny e-postadress, kommer du inte komma åt dina redan inköpta biljetter och historik på ditt konto under ”Mina sidor”.
Du hittar "mina sidor" genom följande steg:
- Besök inloggningssidan på vår webbplats genom att klicka här.
- Klicka på knappen "Logga in" längst upp i högra hörnet. Besöker du sidan med din mobiltelefon så kommer det att finnas en ikon som du klickar på för att logga in.
- Ange din e-postadress och ditt lösenord.
Du skapar ett nytt konto genom följande steg:
- Besök inloggningssidan på vår webbplats genom att klicka här.
- Klicka på "Skapa användare".
- Ange önskade inloggningsuppgifter. Om du sedan tidigare har köpt biljetter i vårt gamla biljettsystem som du vill få åtkomst till, så är det viktigt att du anger samma e-postadress som du använde vid ditt biljettköp.
- När du fyllt i dina uppgifter, klicka på "Registrera". Ett e-postmeddelande kommer att skickas till din angivna e-postadress.
- Öppna e-postmeddelandet och klicka på "Bekräfta". Hittar du inget e-postmeddelande? Ta en titt i din skräppost.
Hittar du e-postmeddelandet, men ingen knapp för att bekräfta? Det betyder att den e-postadress du angivit inte är kopplad till systemet sedan tidigare. Då krävs inte att du bekräftar.
- Nu kan du logga in på ditt konto med de inloggningsuppgifter som du har valt. När du väl är inloggad kan du klicka på "Redigera användare" för att redigera dina kontouppgifter.
Om du har specifika frågor om vårt byte till det nya biljettsystemet TIX, eller hur det berör dig som tidigare kund kan du kontakta oss. Mejla hbgarena@helsingborg.se eller ring 042-10 31 60. Helsingborg Arenas öppettider hittar du på vår webbplats genom att klicka
här.
Biljettfrågor
Biljetter säljs i första hand via hbgarena.se. Under respektive evenemangssida hittar du försäljningslänkar. Du kan även köpa biljetter via bolagets biljettkassor som är stationerade på Konserthuset och Stadsteatern.
En del evenemang har en åldersgräns på 13 år. Detta är för att möta Socialstyrelsens riktlinjer om begränsning av ljudnivåer för unga. Den gränsen innebär att du måste ha fyllt 13 år vid tiden för evenemanget. Detta gäller även i vuxens sällskap. Det kan även förekomma lägre åldersgräns. Vissa evenemang serverar vi både öl, vin och starkare drycker i vår restaurang och dess barer. Vi arbetar med försiktighet när det gäller mängden alkohol. Detta är för att alla våra besökare ska få ett så trevligt och positivt besök hos oss som möjligt. Vid en del evenemang kan åldersgränsen vara 18 år med tillhörande mat- och dryckesservering, där alkohol kan beställas direkt vid bordet. Vid en del evenemang är det gratis entré för små barn som sitter i målsmans knä. Till övriga evenemang ska samtliga besökare ha en biljett, oavsett ålder. Se respektive evenemangssida för mer information om vad som gäller för just det evenemang du ska gå på.
Ja, parkett är detsamma som arenagolvet. Vid konsert och show kan parkett antingen möbleras med numrerade stolar (numrerad parkett) eller vara en tom yta för ståplats. Vid vissa tillfällen delas parketten in i sektioner med både onumrerad ståplats och numrerad sittplats.
Alla måste ha en giltig biljett för att komma in i Arenan när vi har evenemang. Om du köpt via webben, glöm inte att kontrollera vid köpet att biljetten stämmer med din beställning. Vår biljettkassa finns i direkt anslutning till huvudentrén. Köp alltid biljetten direkt av en auktoriserad återförsäljare. Andrahandssajter säljer oftast biljetter till högre priser och utan garanti för att de är äkta. Vi byter eller ersätter inte biljetter som är köpta i andra hand.
Köpt biljett återlöses ej. Om biljetterna är köpta via Helsingborg Arenas biljettsystem återköps biljetten på respektive inköpsställe vid inställt evenemang, läs här för mer information. Vid köp via andra biljettsystem gäller deras köpevillkor. För ytterligare frågor ring 042-10 31 60 eller mejla
hbgarena@helsingborg.se.
Biljetter köpta via Helsingborg Arenas biljettsystem kan ersättas om kunden som står som biljettköpare kan visa upp sin ID-handling. Har biljetterna blivit stulna ska polisanmälas göras. För ytterligare frågor ring oss på 042-10 31 60 eller mejla
hbgarena@helsingborg.se.
Köp alltid biljetten direkt av en auktoriserad återförsäljare. Köper du i andrahand gör du det utan garanti för att de är äkta. Vi byter eller ersätter inte biljetter som är köpta i andrahand.
Ditt besök
Till oss tar du dig snabbt och smidigt, oavsett om du väljer att resa kollektivt, cykla eller promenera. Busshållplatsen närmast Arenan heter ”Olympia Park”. Här stannar Regionbussarna nr 10, 220, 250, 506 och 520.
Vi har begränsade möjligheter att erbjuda speciell parkering för bussar. För mer information mejla oss på:
hbgarena@helsingborg.se Vanligtvis brukar vi öppna dörrarna cirka 1,5 timme innan konserter showstart. Men se den aktuella tiden på respektive evenemangssida.
Vi kan inte garantera att kvarglömda saker hittas och samlas in. Om du glömt kvar något mejla oss på ring oss på 042-10 61 00. Upphittade värdesaker lämnas till polisen cirka en vecka efter evenemanget, övriga kvarglömda saker finns kvar i cirka en månad.
Tillgänglighet
Huvudentrén är utrustad med två automatiska dörrar för att alla enkelt ska kunna ta sig in. För att nå arenans läktare måste man ta sig upp till plan två, hiss finns i huvudentrén. I Arenan finns inga höga trösklar eller annat som försvårar eller hindrar tillgängligheten. Samtliga trappor i Arenarummet och i övriga publika ytor är utrustade med kontrastmarkeringar.
Innanför huvudentrén finns två handikapptoaletter. På plan två finns tillgänglighetsanpassade toaletter på flera platser.
Vid konserter och idrottsevenemang där besökare hänvisas till läktare finns särskilt uppmärkta rullstolsplatser. Storleken på evenemanget och hur stor del av arenan som används avgör om det erbjuds 6 eller 12 rullstolsplatser. Rullstolsplatserna är belägna på terrass C och F, som ligger precis ovanför nedre läktarsektioner C och F. Rullstolsbiljetten inkluderar en fri ledsagare med sittplats i direkt anslutning framför rullstolsplatsen.
Två av fyra restaurangterrasser är byggda med god tillgänglighet. På grund av regler för utrymning av Arenan begränsas dock antalet rullstolar till 4–6 per terrass. Dessa platser bokas via restaurangen om inget annat anges i informationen för det specifika evenemanget.
En ledsagare följer med gratis och har sin plats framför rullstolsplatsen om inget annat anges i informationen för det specifika evenemanget. Undrar du något eller behöver hjälp så är du varmt välkommen att fråga personal på plats. Ledarhund är välkommen.
Under evenemang får exempelvis flaskor, burkar, selfiepinne, system- eller filmkamera (ibland råder totalt fotoförbud), bildupptagningsutrustning och allmänfarliga föremål som exempelvis paraplyer och laserpekare inte tas med in i arenan. Klicka här för mer information om vår policy för ordning och säkerhet på Helsingborg Arena. Vid de flesta evenemang har vi garderob som kan ta emot jackor och väskor. Vi har inga förvaringsboxar. Arrangör eller Arena ansvarar inte för värdesaker. Mat, godis och dryck utifrån får inte heller tas med in i Arenan.
Det är generellt sett inte tillåtet att fotografera, filma eller ta ljudupptagning under konserter med professionell systemkamera eller liknande utrustning på Helsingborg Arena. Exakta regler för detta kan skifta från konsert till konsert. Se information kring varje enskilt evenemang.
När du kommer hit, följ anvisningen på din biljett för entré, sektion och plats. Du är också välkommen att kontakta någon av vår personal på plats så hjälper vi dig.
Vi har flera olika konferensrum och i vår huvudentré kan du följa skyltarna till den aktuella lokalen. Vid frågor ring 042-10 31 60.
Du hittar våra garderober i huvudentrén. De är placerade på båda sidorna av foajén och är öppna under de flesta evenemang. Observera att inga ytterkläder får tas med in på parkett under konserter och liknande evenemang. Ska ni till våra konferensrum finns det möjlighet att hänga av era jackor där.
Du kan alltid kontakta vår personal på plats under evenemangen. För ytterligare frågor eller synpunkter, vänligen kontakta oss via mejl
hbgarena@helsingborg.se.
Det är rökförbud i samtliga utrymmen i Helsingborg Arena inklusive restaurangen.
Visitering genomförs vid vissa evenemang för att inga otillåtna och eller allmänfarliga föremål ska tas med in i Arenan.
I samband med våra konserter säljs öronproppar i garderoberna för 10 kr/par.
Om oss
Helsingborg Arena & Scen AB är ett av Sveriges större kultur- och evenemangsbolag. I bolaget ingår Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Symfoniorkester & Konserthus, Helsingborg Arena, Sofiero slott och slottsträdgård, Evenemangsenheten samt Helsingborg Convention & Event Bureau. De olika verksamheterna inom områdena kultur, scenkonst, evenemang och idrott bedrivs lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Helsingborg Arena finns på Facebook, Instagram och LinkedIn där du får senaste nytt, kan delta i exklusiva tävlingar och komma med frågor och synpunkter. Här hittar du
Facebook,
Instagram och här finns
LinkedIn.
Vi publicerar lediga tjänster på
https://stagebackstage.se/jobb/ och tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Varmt välkommen med din ansökan!
Möjligheterna är mycket begränsade, men ibland kan vi erbjuda praktikplats för studenter/elever vid universitet, yrkeshögskolor och gymnasier med inriktningen evenemang/turism. Ansökan om jobb och/eller praktikplats skickas till
rekrytering.hasab@helsingborg.se.
Du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det gör du genom att fylla i dina uppgifter
här!. Senaste nytt om allt som händer hos oss hittar du på vår hemsida, på vår Facebooksida och på LinkedIn.
FAQ